Nasze badania rozpoczynamy na poziomie makro od analizy polityk dotyczących edukacji zdrowotnej. Następnie skupimy się na uczniach szkół podstawowych. Na poziomie aktorów społecznych zmierzymy poziom HL i CT uczniów na temat zdrowia i wyborów zdrowotnych (na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie). Umożliwi nam zbadanie wyników polityki. Aby zrozumieć mechanizmy determinujące kompetencje zdrowotne uczniów i umiejętność krytycznego myślenia, na ostatnim etapie przeprowadzimy studia przypadków w wybranych szkołach. Badając systemy szkolne, skupimy się na analizie nauczycieli, doradców, pielęgniarek/higienistek szkolnych oraz szkolnych programów profilaktyczno-edukacyjnych (Szkolny Program Profilakt-Wychow.), które wszystkie szkoły w Polsce są zobowiązane corocznie rozwijać i które zostały zaakceptowane przez nauczycieli i rady rodziców, a także inne działania organizowane przez szkoły w celu promocji zdrowia fizycznego i psychicznego oraz menu stołówek szkolnych. Projekt obejmuje 7 pakietów roboczych (WP), w tym jeden poświęcony zarządzaniu i rozpowszechnianiu. Pierwsza faza (WP1) procesu będzie obejmować dokładny przegląd literatury podstawowej w celu przygotowania do dalszych prac badawczych. Poświęcony będzie konceptualizacji i operacjonalizacji stosowanych w dalszej kolejności koncepcji i metod. Druga faza (WP2) będzie poświęcona analizie polityki, mającej na celu zidentyfikowanie potencjalnych opcji polityki dotyczących HL i CT w zakresie zdrowia. Pracując z metodologią analizy sytuacyjnej zbadamy podstawy programowe szkoły, podręczniki szkolne i inne dokumenty identyfikujące głównych aktorów, wartości i cele. Po analizie polityki nastąpi ilościowy pomiar indywidualnych kompetencji uczniów, aby zweryfikować, w jakim stopniu polityka i wysiłki szkół rzeczywiście działają w zakresie budowania umiejętności HL i CT. Naszym celem jest tutaj ocena poziomu HL i CT wśród uczniów w ogólnopolskim badaniu (WP4). Aby zdiagnozować umiejętności uczniów za pomocą wysokiej jakości narzędzi, w WP3 dostosujemy i zatwierdzimy renomowany międzynarodowy instrument mierzący CT na temat wyborów zdrowotnych. W piątym etapie badań (WP5) odniesiemy się do szkół konceptualizowanych jako mikrostruktury. Przeprowadzimy 14 studiów przypadku w 7 regionach (makroregiony NUTS) i skupimy się na zbieraniu doświadczeń nauczycieli, doradców szkolnych i pielęgniarek/higienistek szkolnych w zakresie opracowywania HL i CT na temat zdrowia w wybranych szkołach, a także uczniów perspektywę uczenia się o problemach zdrowotnych. Materiał ten zostanie wzbogacony o obserwację partycypacyjną poświęconą poznawaniu zachowań zdrowotnych uczniów, tj. ich praktyk na przerwach, nawyków higienicznych oraz otoczenia szkoły, tj. szkolnego menu, asortymentu w szkolnych sklepach i automatach. Ostatni krok (WP6) pomaga nam skonsolidować wyniki badań z trzech części. Naszą ambicją jest rozwijanie teoretycznej koncepcji kapitału zdrowia, która obejmuje HL, CT, umiejętności komunikacyjne i SES.