Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Rezultaty

Nasze badania rozpoczynamy na poziomie makro od analizy polityk dotyczących edukacji zdrowotnej. Następnie skupimy się na uczniach szkół podstawowych. Na poziomie aktorów społecznych zmierzymy poziom HL i CT uczniów na temat zdrowia i wyborów zdrowotnych (na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie). Umożliwi nam zbadanie wyników polityki. Aby zrozumieć mechanizmy determinujące kompetencje zdrowotne uczniów i umiejętność krytycznego myślenia, na ostatnim etapie przeprowadzimy studia przypadków w wybranych szkołach. Badając systemy szkolne, skupimy się na analizie nauczycieli, doradców, pielęgniarek/higienistek szkolnych oraz szkolnych programów profilaktyczno-edukacyjnych (Szkolny Program Profilakt-Wychow.), które wszystkie szkoły w Polsce są zobowiązane corocznie rozwijać i które zostały zaakceptowane przez nauczycieli i rady rodziców, a także inne działania organizowane przez szkoły w celu promocji zdrowia fizycznego i psychicznego oraz menu stołówek szkolnych. Projekt obejmuje 7 pakietów roboczych (WP), w tym jeden poświęcony zarządzaniu i rozpowszechnianiu. Pierwsza faza (WP1) procesu będzie obejmować dokładny przegląd literatury podstawowej w celu przygotowania do dalszych prac badawczych. Poświęcony będzie konceptualizacji i operacjonalizacji stosowanych w dalszej kolejności koncepcji i metod. Druga faza (WP2) będzie poświęcona analizie polityki, mającej na celu zidentyfikowanie potencjalnych opcji polityki dotyczących HL i CT w zakresie zdrowia. Pracując z metodologią analizy sytuacyjnej zbadamy podstawy programowe szkoły, podręczniki szkolne i inne dokumenty identyfikujące głównych aktorów, wartości i cele. Po analizie polityki nastąpi ilościowy pomiar indywidualnych kompetencji uczniów, aby zweryfikować, w jakim stopniu polityka i wysiłki szkół rzeczywiście działają w zakresie budowania umiejętności HL i CT. Naszym celem jest tutaj ocena poziomu HL i CT wśród uczniów w ogólnopolskim badaniu (WP4). Aby zdiagnozować umiejętności uczniów za pomocą wysokiej jakości narzędzi, w WP3 dostosujemy i zatwierdzimy renomowany międzynarodowy instrument mierzący CT na temat wyborów zdrowotnych. W piątym etapie badań (WP5) odniesiemy się do szkół konceptualizowanych jako mikrostruktury. Przeprowadzimy 14 studiów przypadku w 7 regionach (makroregiony NUTS) i skupimy się na zbieraniu doświadczeń nauczycieli, doradców szkolnych i pielęgniarek/higienistek szkolnych w zakresie opracowywania HL i CT na temat zdrowia w wybranych szkołach, a także uczniów perspektywę uczenia się o problemach zdrowotnych. Materiał ten zostanie wzbogacony o obserwację partycypacyjną poświęconą poznawaniu zachowań zdrowotnych uczniów, tj. ich praktyk na przerwach, nawyków higienicznych oraz otoczenia szkoły, tj. szkolnego menu, asortymentu w szkolnych sklepach i automatach. Ostatni krok (WP6) pomaga nam skonsolidować wyniki badań z trzech części. Naszą ambicją jest rozwijanie teoretycznej koncepcji kapitału zdrowia, która obejmuje HL, CT, umiejętności komunikacyjne i SES.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Jesteśmy tutaj