Projekt obiecuje kilka innowacji:
1) Do oceny aktualnego poziomu umiejętności CT w zakresie wyborów zdrowotnych wśród 12, 13 i 14-latków zostanie wykorzystany dostosowany i zatwierdzony międzynarodowy instrument. Instrument ten nigdy nie był używany w Polsce, ale był lub jest przygotowywany do użycia w Norwegii, Ugandzie, Chinach, Meksyku i Hiszpanii. Wcześniejsze badania z wykorzystaniem tego instrumentu wykazały jego elastyczność w dostosowywaniu się do celów użytkowników i badanych populacji.
2) Metodologia studiów przypadku umożliwi nam zbieranie i analizowanie danych z wielu różnych źródeł. Traktując szkołę jako mikrostrukturę, będziemy badać struktury komunikacyjne, władzy i socjometryczne. Będziemy także obserwować praktyki społeczne, np. nawyki żywieniowe uczniów, sposoby spędzania wolnego czasu podczas przerw. Pomoże nam to skonfrontować deklaracje z ich realizacją i przestudiować ukryty program nauczania.
3) Projekt wniesie wkład w krytyczną analizę nierówności społecznych i wykluczenia poprzez edukację. Ponadto naszym celem jest ponowne wymyślenie socjologii Bourdieu i innowacyjne wdrożenie jej w dziedzinie socjologii medycyny.
4) Oddziaływanie naszego badania obejmie kilka ważnych społecznie kwestii:
- Wyniki badania zostaną przełożone na rekomendacje dla szkół i decydentów edukacyjnych
- Zdiagnozowane „niewidzialne strefy” w edukacji zdrowotnej będą inspirować różnych aktorów społecznych do współpracy w celu wypracowania bardziej optymalnych strategii edukacji młodych ludzi na tematy związane z fizycznym i psychicznym oraz promowania dokonywania świadomych wyborów zdrowotnych
- Zwiększanie HC pomoże zniwelować nierówności
- Zwiększenie HC pomoże stawić czoła fałszywym wiadomościom i infodemii (WHO 2020)
5) Projekt spełnia cele WHO na XXI wiek: poprawić ZP ludzi, co należy zrobić poprzez zaangażowanie rządów, społeczeństwa obywatelskiego, mediów, liderów społeczności, instytucji badawczych i akademickich. Projekt zbada zarówno ramy prawne, jak i doświadczenia nauczycieli/doradców i szkolnych pielęgniarek/higienistek, którzy są liderami społeczności.