Wierzenia i praktyki prozdrowotne rozwijają się podczas procesu socjalizacji przez całe życie. Aby móc dokonywać świadomych wyborów dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego, wymagana jest HL, a także umiejętność krytycznej oceny dostępnych informacji. Cel naszych badań jest dwojaki zbadanie obecnych ram edukacji zdrowotnej w polskich szkołach zdefiniowanych jako dowolna kombinacja doświadczeń edukacyjnych, które mają pomóc jednostkom i społecznościom w poprawie ich zdrowia, poprzez zwiększenie ich wiedzy lub wpływ na ich postawy, w odniesieniu do treści mających na celu budowanie HL i rozwijanie umiejętności w CT w zakresie wyborów zdrowotnych u uczniów oraz zbadanie jego wyników w zakresie poziomu świadomości zdrowotnej i umiejętności CT u uczniów. W ramach tego projektu chcemy odpowiedzieć na następujące pytania badawcze:
- Kto (aktorzy) uczy, jakie (treści) są nauczane i w jaki sposób (metody) nauczane są tematy związane ze zdrowiem?
- W jakim stopniu HL i CT są uwzględnione w szkolnym programie nauczania?
- Jakie treści edukacyjne związane ze zdrowiem fizycznym i psychicznym są prezentowane w dostępnych w szkole podręcznikach i materiałach edukacyjnych?
- Jakie są doświadczenia nauczycieli i uczniów w zakresie nauczania/uczenia się o HL i CT w wybranych szkołach podstawowych?
- Jaki jest poziom HL i CT w wyborach zdrowotnych w szkołach podstawowych w Polsce?
- Jakie są luki w edukacji zdrowotnej w zakresie rozwoju HL i CT? Czy są jacyś cisi aktorzy, niewidoczne tematy, czy nieobecne metody?
Jesteśmy zainteresowane kompleksowym opisem aktualnej sytuacji edukacji zdrowotnej w zakresie: HL i umiejętności z zakresu CT w polskim systemie oświaty szczególnie na poziomie podstawowym, jako ten pierwszy, obowiązkowy, etap edukacji koresponduje z okresem rozwoju poznawczego i społecznego, co ma kluczowe znaczenie dla kształtowania postawy wobec własnego zdrowia i ciała i ma znaczenie dla bardziej świadomego określania w tym zakresie własnych praktyk.